De Kabellift van Strépy-Thieu

Bezoek de Kabellift van Strépy-Thieu, je komt niet alleen in het gebouw, je maakt ook de oversteek met een boot!

Bezoek de Kabellift van Strépy-Thieu

Op de 8ste verdieping, op meer dan 100 meter hoogte krijg je een film van een dertigtal minuten te zien waarin het verhaal wordt verteld van de Belgische engineering. Verschillende bordjes met uitleg, maquettes en interactieve borden, en een indrukwekkend zicht op de machinezaal maken het bezoek compleet.

De oversteek per boot in de scheepslift

De vzw Voies d’Eau du Hainaut biedt de mogelijkheid om met een boot mee te gaan in de scheepslift: aan boord van een schip kom je terecht in de beton- en staalreus en kruip je in de huid van een schipper. De excursie duurt een uur, waarvan 7 minuten om het niveauverschil van 73.15 m te overbruggen: verbazingwekkend!

De hoogste kabellift ter wereld in Strépy-Thieu

Onmiddellijk ben je onder de indruk van de omvang van de lift, en daar is een goede reden voor: de indrukwekkende betonblok hangt op 102 m van de grond en het hoogste punt heeft de afmeting van een voetbalterrein! Als je op de E19-E42 autosnelweg rijdt en uit de richting van Bergen komt, dan zie je die blok ter hoogte van Havré opduiken als een enorme zwarte champignon. Als je daar aankomt, dan zie je enkel de Kabellift van Strépy-Thieu die het Centrumkanaal, de vallei overheerst.

Waarom een kabellift? 

Op het einde van de Tweede Wereldoorlog blijkt het nodig om de Belgische binnenwateren op een coherente manier in te richten en onder andere werken aan te vatten op het Centrumkanaal om het aan te passen aan schepen van 1350 ton. De vervoerscapaciteit van de schepen van vroeger was beperkt tot 300 ton. Bovendien raadt de Europese Conferentie van de Ministers van Transport in 1957 aan om de kanalen aan te passen aan schepen van 1350 ton. Het project van Strépy-Thieu is het sluitstuk van de geplande werken aan de Belgische binnenwateren. Europees gezien zijn deze werken strategisch heel belangrijk want ze zorgen voor een verbinding tussen de bekkens van de Schelde en de Maas, maar ook tussen de haven en de streek van Duinkerke en het Rijnbekken.

Strépy-Thieu 

De constructie ligt gedeeltelijk op het grondgebied van twee gemeenten: Strépy-Bracquegnies en Thieu. De eerste gemeente vervoegde 10 andere gemeenten en vormde in 1977 de entiteit van La Louvière; de tweede gemeente hangt af van Roeulx. Strépy-Thieu bestaat dus niet op de geografische kaarten. De plaats die in het adres werd behouden is Thieu.

Een rivierconstructie die getuigt van het Belgische vernuft

Bij de eerste aanblik ben je geschokt en onder de indruk. Je moet echter beneden instappen om tot bij het loket te geraken om tickets te kopen …vervolgens klim je naar de binnenkant waar je een mooi uitzicht hebt en naar het spektakelparcours ‘Pays de Génies’. Het eerste gevoel maakt al snel plaats voor bewondering van zodra je naar buiten kijkt of naar de binnenkant van de lift met zijn kabels, zijn onderdelen en zijn prachtige machinerie. ‘Technologie ten dienste van de mens, sober, mooi en efficiënt’, denk je dan.

De bouw van de kabellift in La Louvière

Na tal van jaren onderzoek werden de bouwwerken voor deze internationaal unieke Scheepslift van Strépy-Thieu aangevat in februari 1982. 20 jaar later, op 30 augustus 2002, werd de verbinding van het nieuwe kanaal die ongeveer 12 km lang is en gegraven werd aan de grens van Le Roeulx (Thieu) en La Louvière (Strépy-Bracquegnies) opengesteld voor de scheepvaart.

De Kabellift is 102 m hoog en 135 m lang. Met de lift kan er een niveauverschil overbrugd worden van 73 m 15 en deze lift vervangt op haar eentje de vier hydraulische liften van het historisch Centrumkanaal en de twee sluizen.De lift voldoet aan de vereisten van de huidige en toekomstige commerciële scheepvaart.

De Kanaalbrug van Sart in Le Roeulx

De kanaalbrug van Sart vormt de laatste fase van de bouwwerken. De constructie die 498 m lang is en gedragen wordt door 28 pijlers in gewapend beton, hangt over een verkeerswisselaar. De brug ‘verwelkomt’ de automobilisten als ze aankomen in La Louvière, zonder dat ze de mensen overweldigt. Om dit betonnen aquaduct te bouwen werd de duwtechniek gebruikt: niet minder dan 65.000 ton materiaal werd verplaatst met behulp van krachtige hydraulische vijzels. Zo wordt de vaarverbinding op 2 september 2002 voltooid met een andere aansluiting (Award in de categorie ‘uitzonderlijke structuren’ van de Internationale Betonfederatie– IBF in 2003 in Osaka).

Of je nu alleen bent, met het gezin, met vrienden of in groep, de vzw Voies d'Eau du Hainaut biedt jou tal van mogelijkheden om kennis te maken met de Kabellift van Strépy-Thieu.

Activiteiten en ontdekkingen

Versassing en bezoek in Strépy-Thieu

Excursie Canal en bezoek van Strépy

Bezoek aan de Kabellift van Strépy-Thieu

Route

Met de wagen
Rue Raymond Cordier, 50 - 7070 Thieu (GPS:  Le Roeulx 7070 intikken)

Autosnelweg E19/E42 uitrit 2 - Richting Strépy-Thieu

Met de bus
TEC lijn: bus 30 - halte: "Strépy-Thieu ascenseur"

Met de trein
- Station van Thieu: 20 min. te voet of bus 30, richting Anderlues - La Louvière - Strépy-Thieu tot de bus halte Stréy-Thieu ascenseur (10 min.)
- Station van Bracquegnies: bus 30, richting Anderlues - La Louvière - Strépy-Thieu tot de bus halte Strépy-Thieu ascenseur (15min.)
- Station van La Louvière-Centre: bus 30, richting Anderlues - La Louvière - Strépy-Thieu tot de bus halte Strépy-Thieu ascenseur (30 min.)
- Station van La Louvière-Sud: bus 30, richting Anderlues - La Louvière - Strépy-Thieu tot de bus halte Strépy-Thieu ascenseur (40 min.)

Adres

Ascenseur funiculaire de Strépy-Thieu, 50 Rue Raymond Cordier, 7070 Thieu

Thieu

Onbewolkt
Onbewolkt
18 °C

vr
Onbewolkt
23 °C

za
Redelijk
26 °C

zo
Gedeeltelijk bewolkt
30 °C

ma
Gedeeltelijk bewolkt
28 °C